Jag haver pysslat!
Leo’s fyller snart 5, så det blev inbjudningskort till hans kalas.

Korten står och torkar. Det är fejkade pärl-pluppar som ska härda över natten.

Korten står och torkar. Det är fejkade pärl-pluppar som ska härda över natten.


Här syns de turkosa pärl-plupparna på de röda bokstäverna.

Här syns de turkosa pärl-plupparna på de röda bokstäverna.


Kortet i sin helhet. Insida och utsida.

Kortet i sin helhet. Insida och utsida.


Korten var så fina där de stod på rad, så jag tog ett foto till!

Korten var så fina där de stod på rad, så jag tog ett foto till!

Först började jag med en liten skiss (4×4 cm) av vanligt kopieringspapper för att kolla vikningstekniken och grunddesignen. Sen gjorde jag hela kortet i Photoshop. Använde fonten Snoopy Snails som är motsvarande till QK’s Frankie som jag ville använda till Leo’s namn och Impact som är fonten för Diesel som jag skulle ha till 5:an.
Jag stansade ut dessa tecken och mätte upp dem, så att jag skulle få rätt storlek på kortet i datorn. Dessa bokstäver dimmade jag ner rejält innan utskrift, för de var bara en guide för var jag skulle sätta de utstansade tecknen sen.
Ändrade färgen på väggen bakom Leo, så att den skulle matcha färgen på cardstocken. Den var ljusgul från början.
Printade ut, skar till och klippte för hand runt konturen på framsidan. Egentligen var det meningen att allt skulle göras i Illustrator för att skäras ut i Silhouetten, men jag hade inte tid att sätta mig in i hur skrivarmarkeringarna funkar för att Sillen ska skriva ut på exakt rätt ställen. Så det får vli en annan gång.
Sen stansade jag, limmade fast bokstäverna, droppade fejk-pärlorna och ritade konturer och pluppar på 5:an. Klart!
Det hela tog nästan tre dagar, från skiss till 14 färdiga kort. Men det var det värt, förstås, som alltid när det gäller pyssel!

Nästa projekt är en godispåse. Också digital-hybrid. Det är så jag jobbar. Datorn är alltid med på ett hörn, även om det ibland bara blir i skiss-stadiet.