Det blir lite olika pyssel nu under sommaren.🙂 Inte så mycket kort och layouter.
Nu har jag skördat våra bär i trädgården och gjort saft och gélé. Det var första gången någonsin som jag provade att safta och sylta och det var mycket lättare än vad jag trodde! Krusbären blir nog mogna till helgen, så då blir det krusbärssaft också.

Robert har bakat släta bullar.

Här kommer bildbevisen på vår huslighet:

Bullar, gélé och saft

Bullar, gélé och saft

Etiketterna har jag också gjort själv.
Låg på magen i gröngräset och fotade citroner. Vinbären la jag i en skål och ställde på gräsmattan innan jag fotade. Sen har jag fixat lite i Photoshop och sparat som jpg, importerat bilderna i Word och printat ut dem på etikett-ark. Super-easy!

Burk och flaskor kommer från IKEA. I flaskorna var ursprungligen IKEA’s lingondricka och fläderblomssaft. Deras originaletiketter var minst sagt knepiga att få bort, även med Un-Do, så jag rekommenderar nog dessa flaskor i stället: SLOM. Två stycken räcker lagom för receptet här nedanför.

Till gélén ska jag nog skaffa dessa inför nästa års syltning.

Rödvinbärsgélé - sååååå god!

Rödvinbärsgélé - sååååå god!

Lemonad

Lemonad

Rödvinbärssaft

Rödvinbärssaft

Ja, citronerna är ju inte från vår trädgård förstås.🙂
Himmelens god är saften i alla fall och jättelätt att göra. Jag provade mig fram till mängden ingredienser och tycker att det blev en bra balans mellan sött och surt tillslut:

Malin’s Lemonad:

5 citroner
1 liter socker
1,75 liter vatten
1 tsk Atamon konserveringsmedel

– Häll socker och vatten i en kastrull.
– Pressa i citronsaften.
– Skiva det som är kvar av citronerna.
– Lägg ner citronskivorna i kastrullen.
– Koka alltihop i 10-20 minuter, tills citronerna har blivit lite transparenta.
– Lyft ur alla citronrester med en hålslev / silslev.
– Tillsätt konserveringsmedlet.
– Häll upp på väl rengjorda flaskor.
– Klart!