Japp! Nu har pralinproduktionen tagit full fart här i Enskede!
Jag var på pralinkurs för två veckor sedan! Förra veckan, på första advent, gjorde vi våra första chokladdoppade praliner tillsammans – bildbevis kommer om ett litet tag! Leo var verkligen överförtjust över att få vara pralintillverkare. Sofie tyckte att det var roligast att äta pralinerna på slutet.😀
Hur som helst – sedan dess har jag gjort ett par satser till. Det är lite svårt att få till proffs-looken på chokladdoppet, men jag lär mig väl efter hand. Ska ge mig på att göra gjutna praliner i form också, men det får bli nästa vecka.

Idag var vi på födelsedagsfest hos min allra käraste vän, Nicole. Speciellt för henne gjorde jag ett par olika tryfflar och en presentask. Så här blev det:

Pralinasken med grattiskort

Pralinasken gjorde jag med hjälp av Crafter’s Companion Ultimate Pro, en av mina mest använda produkter. Först designade jag Choklad-etiketten i datorn och även en logo med kontaktuppgifter för undersidan av asken. Skrev ut dessa på ett Bazzill nedskuret till A4 och var noga med att de hamnade på rätt ställen i förhållande till hur jag skulle vika asken sen. Choklad-etiketten är alltså printad direkt på asken. När asken var klar gjorde jag grattiskortet. Bakom texten finns fin grafik av Katie Pertiet, som heter KPertiet_LetterBoxClusters och hittas hos Designer Digitals. Där köper jag för övrigt ALLA mina digitala verktyg. Jag printade ut detta, inkade med distresser, färglade med akvarell och mattade på blå cardstock. Röda bandet är vanligt presentsnöre.

Pralinbeskrivning printad på Bazzill.

Inuti asken finns så klart en pralinbeskrivning, skriven i samma ordning som pralinerna återfinns i asken, rad för rad.

Fyra olika sorters praliner.

Och så här blev pralinerna till slut! Jag behöver som sagt öva på chokladdoppet, men smaken är det sannerligen inget fel på. …såvida man inte fruktar äta för många, förstås!

Så här enkelt kan det vara att göra en personlig present till någon som står en nära! Nicole hade för övrigt önskat sig choklad i present, så jag hade glädjen att göra pralinerna till någon som verkligen uppskattade dem.🙂